Saturday, February 27, 2016

TABLO ANALİZİ - LOUİS XIV, HYACİNTHE RİGAUD (türkçe)


Çok severim beyefendiyi, kişiliği de bu tablo kadar ilgi çekicidir bana sorarsan. Bu tablo çizilirken 63 yaşında, aslında yaşlı olmasına rağmen ressam Hyacinthe Rigaud’dan rica etmiştir ve dans etmeyi çok seven kişiliğine uygun olması adına bacaklarını adeta genç bir dansçınınki gibi çizmesini istemiştir. Topuklu ayakkabılarının dönemdeki yeri ile beraber hem dansı seven bu kralın tutkusuna uyan hem de onun halktan daha yüksekte olduğunu sembolize eden bir unsurdur. Bunun yanı sıra kafasındaki peruk tam olarak 7 kilo. Öldüğünde omuriliğinde kırıklar bulunmuş bu muhteşem peruktan dolayı. 


Öncelikle dekordan başlamak gerekirse, arkadaki kolon kralın güçlü duruşunu ve sarayının ihtişamlı mimarisini sembolize ediyor. Kolonun altındaki figürde görünen bayan ise ("Bas-Relief”) Thémis, adalet tanrıçası, bir kılıç ve bir terazi tutarak, kralın söz sahibi olduğunu hatırlatmakta. Arka sağdaki tahtı, gücü temsil ediyor. Ayaklarının altında bulunan basamak (“Estrade”) tahtın ve kralın gücünün herkesin bulunduğu seviyeden daha üstte olduğunu anlatmak için var. 

Renklere gelecek olursak, 
Mavi: 11. Yüzyıldan o yana inanç/saflık/Meryem’i sembolize etmiştir.
Beyaz: Monarşiyle birlikte ışığın ve temizliğin sadece kraliyet üzerinde bulunduğunu anlatmakta.
Altın: tahmin edileceği gibi zenginliktir.
Kırmızı: tablonun en sevdiğim unsurlarından biridir. Aslında o zamanlarda “Pourpre” denilen bu özel renk kırmızı denilip geçilememeli. Antik çağdan o yana gücü/kanı temsil eden bu renk Fransa dışından (Kuzey Afrika veya belli Avrupa ülkelerinden) dönem için elde edilmesi oldukça pahalı olan bir renktir ve en çok kraliyet tarafından kullanılmıştır. Perdelerdeki yoğun kullanımı bu pahalı rengi yoğun kullanmaktan çekinmemiş bir kraliyeti gösterir. 

Sembollere gelelim, 
Kralın sağında duran kılıç adalet adına sadık olanı/kiliseyi korumanın sembolüdür. Kılıcın adı "Joyeuse" (Fransa’nın ilk kralı Charlemagne da bu kılıcı kullanmıştır.) 
Kralın solunda bulunan el, ("La main de la justice”) altın ve fildişinden yapılmış, kraliyetin adaletini ve kralın rahmetini simgeliyor. Detaylı olarak parmakların şekli ise, işaret parmağı doğru yol ve hayırseverliği, içe kıvrılmış iki parmak dini inanç ve tövbekarlık, başparmak ise tanrıyı/dini temsil ediyor.
Bu elin yanındaki taç ise kralın imparatorluğunun tanrı tarafından geldiğini anlatıyor, halkın ise bu tacın izinde olmasını bekliyor. 
Yine solda, asa gibi olana fransızlar "sceptre" diyor, İncil piskoposları gibi, kralın bir görevinin de halkını tanrı yolunda götürmesi olduğunu hatırlatıyor. 
Mavi kumaşın üzerinde görülen küçük çiçek ise bu semboller arasından sevdiklerimden. Bu çiçekler “Fleur de lys” () tanrının gücünü sembolize etmekle kalmayıp aynı zamanda günümüze kadar Fransız kraliyetini sembolize etmiştir. 
Louis XIV’ün boynuna gelecek olursak, aşırı yemek yemesinin yarattığı gıdısını kapatan fırfırlı yaka aksesuarının yanında altın kolyesi ve "kutsal ruh haç"’ı prestijli bir şövalye ve inancının göstergesidir.
Bu sembollerin her biri kutsanmış olan kralın esaslarını belli etmesi içindir.
Kıyafetlerinde gördüğümüz kürk mantosu beyaz rengin ve fleur de lys'in sembolize ettiği monarşi ile birlikte o dönemde çok az rastlanan, zor avlanan ve kürkü akıl almaz değerde olan “kakım” (hermine) hayvanındandır. Fiyatını düşündüren bu yoğun kürklü manto bu nedenle zenginliği tekrar hatırlatır. 
Eldivenler ise kralın işlerinin saflığını/temizliğini simgelemek içindir. 

Son olarak tablonun bilgileri ise:
Tablonun adı: Louis XIV en Costume de Sacre (kutsama töreni adına yapılan bir tablo olmasından dolayı "Louis XVI Kutsanma Kostümünde")
Ressam: Hyacinthe Rigaud 
Yıl: 1701 
Bulunduğu müze: Louvre (Paris)
Boyut: 2.77m uzunluğunda, 1.92m genişliğinde (oldukça büyük, tepeden tırnağa bir portre)
 -hande


No comments:

Post a Comment